Før, under og etter jaktreisen

FØR AVREISE

 

Europeisk våpenpass

  • Dersom du skal ha med deg våpen fra Norge til Kroatia i forbindelse med jakt, skal du medbringe Europeisk våpenpass, dette utstedes lokalt hos ditt politikammer og det eneste du trenger å gjøre er å fylle et skjema og ta med to bilder av deg selv og ikke av våpenet ditt. Lenke til å fylle ut skjema finner du her Europeisk våpenpass
  • Kroatia krever at du har et våpenkort og Europeisk våpenpass på det aktuelle våpenet, samt at du har dokumentasjon på at du tilfredsstiller kravet til å jakte i Norge (jegeravgiftskort).

 

Vi anbefaler alle reisende å medbringe:

  • flybilletter
  • gyldig pass
  • våpenkort
  • jegeravgiftskort
  • Europeisk våpenpass
  • våpenkoffert til flyreise
  • gyldig reisedokument på utenlandsreiser.
  • sluttstykket eller vital del ikke sammen med våpen under flyreisen.
  • ammunisjon i original emballasje, pakkes lett tilgjengelig i reisekoffert.
  • passasjerer ved reiser utenfor Norge med spesialbagasje må sjekke inn tidlig og medbringe europeisk våpenpass og levere i skranken.

 

Reiseforsikring

  • Vi anbefaler deg å ha en reiseforsikring når du skal ut og reise. Vi er opptatt av at alle som reiser, har en reiseforsikring som sørger for at du er skikkelig forsikret dersom det skulle skje noe. Det aller viktigste er selvsagt å ha en god forsikring som sørger for de store uforutsette tingene vi helst ikke vil tenke på, men like viktig er å ha god dekning for de tingene som faktisk skjer ofte, bagasje, forsinkelse og lignende. Man bør ha reiseforsikring som dekker: utgifter til legebehandling, hjemsendelse i tilfelle alvorlig sykdom/dødsfall og syketransport til Norge

 

Pass og visum

  • Pass er nordmenns eneste gyldige form for legitimasjon i utlandet. Norsk fremmedpass er ikke det samme som norsk statsborgerskap. Du anbefales å ta med passet uansett hvilket land du skal til. På flyplassen ved ut- og innreise er det legitimasjonskontroll. På de fleste hoteller må du kunne legitimere deg ved innsjekking. Alle barn må ha eget pass.
  • Norske statsborgere trenger ikke visum for å reise inn i Kroatia. Passet må være gyldig i 3 måneder etter hjemkomst. Du kan også kontakte Den Kroatiske Ambassade i Oslo på croemb.oslo@mvpei.hr eller tlf: (+47) 22442233 for nærmere informasjon om hvilke regler som gjelder. Kroatia har et offentlig helsevesen som i Norge. Folketrygdens EØS-kort gjelder i Kroatia. Vær oppmerksom på at man kan bli spurt om å framvise reiseforsikringsbevis ved innreise til Kroatia.


Bagasje og spesialbagasje

  • våpen og ammunisjon regnes som spesialbagasje.
  • sluttstykket og ammunisjon i original emballasje i bagasje.

 

Ta kontakt med oss eller direkte med det selskapet du skal reise med for å få bestille og betale.

 

Ekstra bagasje (utover det tillatte må du betale en ekstra avgift).

  • avgiften varierer fra selskap til selskap.
  • ekstra bagasje kan avvises i de tilfeller vekt- og/eller plassmessige hensyn gjør dette nødvendig.
  • bestilling av ekstra bagasjevekt gjør du direkte hos flyselskapet.

 

Håndbagasje

  • pakk verdisaker, uerstattelige dokumenter, livsviktige medisiner i håndbagasjen.
  • håndbagasjen må aldri inneholde: kniver eller våpenlignende gjenstander.
  • det er i hovedsak ikke lov til å ta med flytende væske i håndbagasjen. Unntaket er max. 100 ml. væske der beholderen får plass i en plastpose med (zip-lock).

 

UNDER REISEN

 

Ankomst og avreise for overnattingsstedet

  • rommene er vanligvis klare fra ca. 15:00

  • reiser du hjem om kvelden eller natten kan du ikke forvente å få beholde rommet.

  • du må som regel forlate rommet senest kl. 12:00

 

Bruk av rommet

  • det er ikke tillatt å la andre benytte rommet, kun de som står på ordrebekreftelsen.

 

Rom, senger, bad, dusj og toalett

  • rommene er vanligvis enkelt utstyrt.
  • sengene kan være både mykere og hardere enn det du er vant med hjemmefra.
  • uavhengig av overnattingsstedet kan håndklær være små og i begrenset antall.
  • det er ikke uvanlig at dusjen kun er hånddusj, og at det ikke finnes dusjforheng.
  • sluket er ikke alltid like effektivt som hjemme.

 

Forstyrrelser

  • noen av overnattingsstedene ligger i områder med folkeliv og aktiviteter både om dagen og om kvelden.
  • lydnivå og uroligheter kontrolleres av de lokale myndighetene.
  • dagliglivet går sin gang også i jaktsesongen. Du kan derfor oppleve henting av søppel, vareleveranser osv.
  • noen overnattingssteder har bar, du må regne med at noen rom kan forstyrres av fra andre gjester.
  • byggearbeider på overnattingsstedet er det mulig å regulere, men utenfor er det vanskelig å styre.

 

Insekter og dyr

  • uavhengig av overnattingsstedets standard kan det forekomme maur, mygg og kakerlakker.
  • det kan være lurt å ha med myggmiddel, og er du allergisk mot insektstikk må du ta med medisiner.
  • hunder og katter går ofte løs, bjeffende hunder og hanegal kan forekomme.
  • det gis ikke erstatning eller prisavslag for slike ulemper.

 

Luftkondisjonering

  • overnattingsstedet har sentralstyrt luftkondisjonering og benytter den av miljøhensyn kun ved behov.
  • i mange land er aggregatene av enklere kvalitet og effekten oppfattes mer som svalende enn kjølende.

 

Kjæledyr

  • kjæledyr anbefales ikke å medbringes på korte turer.

 

TV/radio/nett

  • overnattingstedene kan ha begrenset nettilgang.
  • noen overnattingssteder har satelitt-TV, men du kan ikke forvente at de har de skandinaviske kanalene.

 

Vann og oppvarming

  • korte strømbrudd er vanlig i enkelte land, og tilgangen på elektrisitet kan være begrenset i perioder.
  • du skal ikke forvente at det er ubegrenset med varmt vann.
  • overnattingsstedene har sentralvarme mellom november og mars i tillegg til et begrenset antall varmeovner til utlån.

 

Rengjøring

  • renholdsrutinene er vanligvis kun enkelt renhold.
  • rent sengetøy ved ankomst, håndklær skiftes vanligvis 1-3 ganger i uken eller ved behov.

 

Oppgradering av overnattingstandarden

  • ønsker du på reisemålet å bytte til et overnattingssted med høyere standard må du vanligvis betale et avbestillingsgebyr til stedet du flytter fra, samt differansen i pris til det nye overnattingsstedet.

 

Overbooking

  • det vil si at overnattingsstedet har solgt flere rom enn de egentlig har, til tross for våre faste avtaler.
  • det innebærer for deg at vi må skaffe et annet overnattingssted som holder den samme, eller en høyere standard.

 

Måltider

  • dersom måltider inngår i reisens pris vil det stå på ordrebekreftelsen eller i tilbudet.
  • frokost betyr i de fleste tilfeller en kontinental frokost som er brød, smør, syltetøy, te eller kaffe.
  • lunsj og middag som inngår i helpensjon er som regel spesialmeny eller buffet.
  • avhengig av ankomst- og avreisetidspunkt kan det hende at du går glipp av et måltid. Dette er tatt med da reisens pris ble fastsatt.

 

ETTER REISEN

 

Gjenglemte effekter

  • Check out Croatia er ikke ansvarlig for gjenglemte effekter, og vi kan ikke garantere at det du har mistet eller glemt blir funnet. Vi kan imidlertid være behjelpelig med etterlysning.

  • Viktig! Send e-post senest 7 dager etter at du kommer hjem.

 

Frakt og avgifter

  • du betaler 300,- i administrasjon og frakt (avgiften kan øke avhengig av vekt og transportmåte)
  • du får beskjed så snart gjenstanden er funnet, dette kan ta 2-3 uker.
  • avgiften skal betales til Check out Croatia.
  • merk innbetalingen med «gjenglemte effekter» og ditt kundenummer.
  • de gjenstandene som sendes hjem sendes på eget ansvar. Check out Croatia er ikke ansvarlig dersom gjenstanden skulle bli borte underveis til Norge. Velger du derimot å få gjenstanden sendt hjem med for eksempel DHL, vil forsendelsen være forsikret mellom reisemålet og Norge.
  • har du ikke mottatt den glemte gjenstanden innen 4 uker må den normalt beregnes som tapt.

 

Gjenglemte effekter på flyplassen eller flyet

  • kontakt hittegodskontoret på den aktuelle flyplassen eller ta kontakt med flyselskapet.

 

REKLAMASJON

 

  • Vi ønsker at du skal ha en så fin reise som mulig. Vårt mål er derfor at du skal få hjelp til å ordne opp i eventuelle feil og mangler allerede i løpet av oppholdet på reisemålet. Henvend deg derfor til reiselederen så fort som mulig dersom noe ikke fungerer. På den måten får vi muligheten til å løse problemene der og da.

 

  • Det er et krav for at du skal kunne få tilbake penger ved reklamasjon at du faktisk har sagt i fra i løpet av reisen. Føler du likevel at en reklamasjon er nødvendig må denne være skriftlig og sendes oss senest 2 uker etter hjemkomst.


til toppen

til forside