Europeisk våpenpass
Dersom du skal ha med deg våpen fra Norge til Kroatia i forbindelse med jakt, skal du medbringe Europeisk våpenpass, dette utstedes lokalt hos ditt politikammer og det eneste du trenger å gjøre er å fylle et skjema og ta med to bilder av deg selv og ikke av våpenet ditt. Lenke til å fylle ut skjema finner du her Europeisk våpenpass
Kroatia krever at du har et våpenkort og Europeisk våpenpass på det aktuelle våpenet, samt at du har dokumentasjon på at du tilfredsstiller kravet til å jakte i Norge (jegeravgiftskort).
Vi anbefaler alle reisende å medbringe:
Reiseforsikring
Vi anbefaler deg å ha en reiseforsikring når du skal ut og reise. Vi er opptatt av at alle som reiser, har en reiseforsikring som sørger for at du er skikkelig forsikret dersom det skulle skje noe. Det aller viktigste er selvsagt å ha en god forsikring som sørger for de store uforutsette tingene vi helst ikke vil tenke på, men like viktig er å ha god dekning for de tingene som faktisk skjer ofte, bagasje, forsinkelse og lignende. Man bør ha reiseforsikring som dekker: utgifter til legebehandling, hjemsendelse i tilfelle alvorlig sykdom/dødsfall og syketransport til Norge
Pass og visum
Pass er nordmenns eneste gyldige form for legitimasjon i utlandet. Norsk fremmedpass er ikke det samme som norsk statsborgerskap. Du anbefales å ta med passet uansett hvilket land du skal til. På flyplassen ved ut- og innreise er det legitimasjonskontroll. På de fleste hoteller må du kunne legitimere deg ved innsjekking. Alle barn må ha eget pass.
Norske statsborgere trenger ikke visum for å reise inn i Kroatia. Passet må være gyldig i 3 måneder etter hjemkomst. Du kan også kontakte Den Kroatiske Ambassade i Oslo på croemb.oslo@mvpei.hr eller tlf: (+47) 22442233 for nærmere informasjon om hvilke regler som gjelder. Kroatia har et offentlig helsevesen som i Norge. Folketrygdens EØS-kort gjelder i Kroatia. Vær oppmerksom på at man kan bli spurt om å framvise reiseforsikringsbevis ved innreise til Kroatia.
Bagasje og spesialbagasje
Ta kontakt med oss eller direkte med det selskapet du skal reise med for å få bestille og betale.
Ekstra bagasje (utover det tillatte må du betale en ekstra avgift).
Håndbagasje
Ankomst og avreise for overnattingsstedet
Bruk av rommet
Rom, senger, bad, dusj og toalett
Forstyrrelser
Insekter og dyr
Luftkondisjonering
Kjæledyr
TV/radio/nett
Vann og oppvarming
Rengjøring
Oppgradering av overnattingstandarden
Overbooking
Måltider
Gjenglemte effekter
Viktig! Send e-post senest 7 dager etter at du kommer hjem.
Frakt og avgifter
Gjenglemte effekter på flyplassen eller flyet
kontakt hittegodskontoret på den aktuelle flyplassen eller ta kontakt med flyselskapet.
Vi ønsker at du skal ha en så fin reise som mulig. Vårt mål er derfor at du skal få hjelp til å ordne opp i eventuelle feil og mangler allerede i løpet av oppholdet på reisemålet. Henvend deg derfor til reiselederen så fort som mulig dersom noe ikke fungerer. På den måten får vi muligheten til å løse problemene der og da.